Noutăți


23.06.2019

Portalul Educație pentru învățare online creat de Consiliul Europei și lansarea înscrierilor pentru cursul online interactiv „Old and new media and infox (fake news)”


În contextul aniversării a 70 de ani de existență, Consiliul Europei a lansat un portal pentru învățare online dedicat educației - Education Portal for Online Learning / Portail Education pour l'Apprentissage en Ligne.

Scopul portalului este de a valorifica și pune la dispoziția profesioniștilor din domeniul educației, din întreaga Europă, resursele de predare și formare dezvoltate de-a lungul timpului, în cadrul unor proiecte sau programe.

Aceste resurse se concentrează pe temele și aspectele prioritare pentru Consiliul Europei: drepturile omului, democrație și statul de drept și vin în sprijinul practicienilor pentru facilitarea și promovarea unei culturi a democrației la nivelul instituțiilor școlare și în viața profesională cotidiană.

Portalul cuprinde un catalog al resurselor Consiliului Europei dedicate cadrelor didactice, alături de cursuri de învățare autonomă și cursuri online interactive (master classes). Toate resursele sunt disponibile gratuit.

Portalul poate fi accesat aici.

Primul curs online interactiv - Old and new media and infox (fake news) - va fi organizat în perioada 16 septembrie - 18 octombrie 2019 și este dedicat cadrelor didactice, formatorilor, directorilor de școli și profesioniștilor din domeniul educației.

Cursul vizează dezvoltarea abilităților de gândire critică ale participanților și capacitatea de a identifica informațiile de încredere disponibile în mediul online, în contextul în care consumatorii de informație, inclusiv copiii, sunt expuși unui flux continuu de știri false, mesaje de propagandă, farse, zvonuri, reclame etc.

Cursul se va desfășura în limba engleză și este necesar un nivel de competență lingvistică minim B2. Înscrierile se realizează prin completarea unui formular de candidatură până la data de 9 iunie, numărul de locuri fiind limitat

Mai multe informații sunt disponibile aici.



23.04.2019

Lansarea selecției naționale de bune practici în învățământul preuniversitar românesc „Creatori de educație”


Ministerul Educației Naționale a lansat marți, 23 aprilie 2019, selecția națională de bune practici din învățământul preuniversitar românesc „Creatori de educație”, în cadrul proiectului „Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți - CRED”.

„Creatori de educație” își propune recunoașterea și valorizarea profesorilor din învățământul primar și gimnazial care au o contribuție remarcabilă la dezvoltarea competențelor promovate prin noul curriculum național.

Începând din data de 23 aprilie, pe platforma www.creatorideeducatie.ro, pot fi înscrise cadre didactice din învățământul primar și gimnazial, recunoscute pentru implicarea activă în îmbunătățirea calității actului educațional.

Acestea își pot înregistra singure modelele de bune practici sau pot fi propuse, prin înscriere, de elevi, părinți, colegi din sistemul de învățământ, reprezentanți ai ONG-urilor. După verificare și validare, modelele de bune practici în educație vor fi supuse votării, prin intermediul platformei online.

În acest context, un model de bună practică în educație presupune cunoașterea nevoilor și intereselor fiecărui copil, adaptarea creativă a strategiilor didactice la specificul său (dar și a clasei/unității de învățământ/zonei socio-economice și culturale) și implicarea actorilor relevanți din comunitate în activitățile de învățare.

Astfel, un profesor creator de educație promovează activități și practici didactice eficiente și scalabile în structurarea competențelor, abilităților, aptitudinilor și atitudinilor elevilor săi, inspiră și sprijină parcursul școlar al acestora în niveluri superioare de educație.

„Creatori de educație” se va desfășura anual, în perioada 2019 - 2021. În anul 2019, se vor acorda 20 de premii pentru modele din nivelul primar, 20 de premii pentru modele din nivelul gimnazial și 10 premii speciale. Premiile vor fi acordate în apropierea datei de 5 octombrie - Ziua Profesorului.




18.04.2019

Au fost aprobate procedurile şi calendarul privind înscrierea/reînscrierea în învăţământul preşcolar (2019-2020)


Ministerul Educaţiei Naţionale a stabilit, în vederea cuprinderii în învăţământul preşcolar a copiilor cu vârste între 3 şi 6 ani, derularea succesivă a următoarelor etape (la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ):

- reînscrierea copiilor care frecventează grădinița în acest an şcolar şi doresc să o frecventeze şi în anul şcolar 2019-2020;
- înscrierea copiilor nou-veniţi.

Reînscrierile vor începe în data de 6 mai, iar înscrierile se vor realiza începând cu data de 21 mai.

Orarul reînscrierilor/înscrierilor va fi stabilit de conducerea unităţii de învăţământ şi va fi afişat, la loc vizibil, în fiecare grădiniţă, pentru informarea părinţilor şi a publicului interesat, inclusiv pe site-ul acesteia (dacă există) şi, eventual, pe site-urile inspectoratelor şcolare.

Ocuparea locurilor libere, după finalizarea procesului de reînscriere, se va face, de regulă, în ordinea descrescătoare a grupelor de vârstă, astfel: grupa mare, grupa mijlocie şi grupa mica.

În situaţia în care, într-o unitate de învăţământ, numărul cererilor de înscriere este mai mare decât numărul locurilor libere, vor fi aplicate, succesiv, criterii de departajare generale și criterii de departajare specifice.

Criteriile generale de departajare sunt următoarele: - existența unui document care dovedește că un copil este orfan de ambii părinți (situația copilului care provine de la o casă de copii/un centru de plasament/plasament familial se asimilează situației copilului orfan de ambii părinți);
- existența unui document care dovedește că este orfan de un singur părinte;
- existența unui frate/a unei surori înmatriculat/înmatriculate în unitatea de învățământ respectivă;
- existența unui certificat medical de încadrare în grad de handicap a copilului.

Criteriile specifice de departajare (elaborate de fiecare unitate de învăţământ preşcolar, aprobate de Consiliul de administraţie al acesteia şi avizate de Inspectoratul Şcolar Judeţean/al municipiului Bucureşti până la data de 18 mai) nu pot fi discriminatorii și nu pot include liste de preînscrieri. Pentru criteriile specifice stabilite, unitatea de învățământ va preciza documentele doveditoare pe care părintele trebuie să le depună în momentul completării/validării cererii-tip de înscriere. Criteriile specifice de departajare vor fi aplicate doar după epuizarea criteriilor generale.

Pentru asigurarea transparenţei procesului de reînscriere/înscriere, conducerile unităţilor de învăţământ preşcolar vor afişa, la vedere, pentru toţi cei interesaţi, următoarele informaţii:
- capacitatea instituţiei (numărul de copii pentru care a fost proiectată);
- numărul de locuri aprobat prin planul de şcolarizare pentru anul şcolar 2019-2020 (pe grupe de vârstă: mică, mijlocie, mare);
- criteriile generale şi criteriile specifice pentru înscrierea copiilor;
- numărul de copii reînscrişi/înscrişi zilnic (în perioada stabilită) din totalul disponibil.

Cifra de școlarizare pentru învățământul preșcolar asigură cuprinderea tuturor copiilor în grădinițe.

Menţionăm că unităţile de învăţământ preșcolar privat au și obligaţia afişării la loc vizibil a informaţiilor privind statutul acestora: autorizate să funcţioneze provizoriu sau acreditate de Agenția pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP).




11.04.2019

Ordin nr. 3860/4 aprilie 2019 privind aprobarea Calendarului desfăşurării concursului de selecţie a cadrelor didactice pentru constituirea corpului naţional de experţi în management educaţional


Ordinul de ministru atașat stabilește calendarul desfăşurării concursului de selecţie a cadrelor didactice pentru constituirea corpului naţional de experţi în management educaţional (seria a 14-a)..

Materiale informative:

PDF. ORDIN Nr. 3860/2019 din 4 aprilie 2019




04.03.2019

Ordinul ministrului Educației Naționale nr. 3.185/2019 privind aprobarea organizării simulării evaluării naționale pentru elevii clasei a VIII-a și a simulării probelor scrise ale examenului de bacalaureat național, în anul școlar 2018 - 2019


Ordinul de ministru atașat reglemenetează organizarea simulării evaluării naționale pentru elevii clasei a VIII-a și a simulării probelor scrise ale examenului de bacalaureat național, în anul școlar 2018 - 2019, pentru familiarizarea elevilor cu rigorile unei evaluări naționale, respectiv ale unui examen de bacalaureat național și cu scopul de a optimiza rezultatele obținute de către elevii din învățământul preuniversitar la finalul studiilor gimnaziale/liceale.
Simularea evaluării naționale se organizează pentru elevii claselor a VIII-a, la care participă și elevii clasei a VII-a.
Simularea probelor scrise ale examenului de bacalaureat național se organizează pentru elevii claselor terminale ale liceului a XII-a zi și a XIII-a seral/frecvență redusă, la care participă și elevii claselor a XI-a zi și a XII-a seral/ frecvență redusă, învățământ de masă.

Materiale informative:

PDF. calendar simulare 2018-2019 (VII-XII)
PDF. listă conținuturi simulare EN VIII elevi clasa a VII-a an școlar 2018-2019
PDF. listă conținuturi simulare EN VIII elevi clasa a VIII-a an școlar 2018-2019
PDF. listă conținuturi simulare Bacalaureat elevi clasa a XI-a an școlar 2018-2019
PDF. listă conținuturi simulare Bacalaureat elevi clasa a XII-a an școlar 2018-2019

Cadru normativ:

PDF. OMEN 3185/2019




28.02.2019

Ordinul ministrului Educației Naționale nr. 3.191/2019 privind structura anului şcolar 2019 - 2020

În conformitate cu ordinul ministrului Educației Naționale nr. 3.191/2019 privind structura anului şcolar 2019-2020, cursurile anului şcolar 2019-2020 încep luni, 9 septembrie și sunt dispuse pe durata a 35 de săptămâni.

Structura anului școlar cuprinde semestrul I (9 septembrie - 20 decembrie 2019) şi semestrul al II-lea (13 ianuarie - 12 iunie 2020).

Vacanţele elevilor din toate ciclurile de învățământ sunt programate astfel:

- vacanţa de iarnă (21 decembrie 2019 - 12 ianuarie 2020)
- vacanţa de primăvară (4 aprilie - 21 aprilie 2020)
- vacanţa de vară (13 iunie - data din septembrie 2020 la care vor începe cursurile anului şcolar 2020 - 2021)

Suplimentar, clasele din învăţământul primar şi grupele din învăţământul preşcolar beneficiază de vacanţă în săptămâna 26 octombrie - 3 noiembrie 2019.

Pentru clasele a XII-a zi, a XIII-a seral şi frecvenţă redusă, anul şcolar se încheie în data de 29 mai 2020, iar pentru clasa a VIII-a, în data de 5 iunie 2019.

Programul naţional „Şcoala altfel” are o durată de 5 zile consecutive lucrătoare în timpul anului şcolar şi poate fi derulat în perioada 7 octombrie 2019 - 29 mai 2020, pe baza unei planificări ce rămâne la decizia şcolilor. Desfășurarea programului „Şcoala altfel” nu coincide cu perioada alocată susţinerii tezelor semestriale. Acestea vor avea loc, de regulă, la finalul semestrelor, după parcurgerea programei şcolare, cu cel puţin trei săptămâni înainte de finalul semestrului. Etapele naţionale ale olimpiadelor şcolare se organizează, în general, în perioada vacanţei de primăvară, potrivit unui calendar specific.

În zilele nelucrătoare/de sărbătoare legală prevăzute de lege şi de contractul colectiv de muncă aplicabil nu se organizează cursuri.

Calendarul examenelor/evaluărilor naţionale, al examenelor de absolvire, respectiv de certificare/atestare a calificării profesionale/a competenţelor, precum şi calendarul admiterii în clasa a IX-a se aprobă prin ordine distincte ale ministrului educaţiei.

Proiectul ordinului de ministru a fost discutat în Comisia de dialog social cu toți partenerii sociali/instituționali ai MEN.

Cadru normativ:

PDF. ordin structură an școlar 2019-2020



22.02.2019

Metodologia de înscriere a copiilor și calendarul de înscriere în învățământul primar pentru anul școlar 2019-2020, aprobate prin ordinul de ministru nr. 3.181/18.02.2019

Metodologia de înscriere a copiilor în învățământul primar pentru anul școlar 2019-2020 și calendarul aferent acestei proceduri sunt aprobate prin ordinul de ministru nr. 3181/18.02.2019 și pot fi consultate aici: https://www.edu.ro/inscriere-invatamant-primar.

De asemenea, accesând acest link puteți consulta un material ce conține sinteza principalelor elemente cuprinse în calendarul și în metodologia pentru înscrierea copiilor în învăţământul primar în anul şcolar 2019 - 2020.



05.02.2019

Ordinul ministrului Educației Naționale nr. 3.103/28.01.2019 privind regimul manualelor școlare în învățământul preuniversitar

Ministerul Educației Naționale a aprobat, prin ordinul nr. 3.103/2019 (atașat), regimul manualelor școlare.

Ordinul reglementează regimul manualelor școlare, asigurate conform următoarelor metodologii:

Metodologia de evaluare a calității proiectelor de manuale școlare pentru învățământul preuniversitar, prevăzută în Anexa nr. 1
Metodologia de asigurare și de gestionare a manualelor școlare pentru învățământul preuniversitar, prevăzută în Anexa nr. 2
Metodologia de achiziție a manualelor școlare pentru învățământul preuniversitar, prevăzută în Anexa nr. 3.

Acordurile-cadru încheiate înainte de data intrării în vigoare a prezentului ordin sunt supuse dispozițiilor legale în vigoare la data când acestea au fost încheiate în tot ceea ce privește încheierea, modificarea, interpretarea, efectele, executarea și încetarea acestora.

Anexele menționate în metodologia de evaluare a calității proiectelor de manuale școlare pentru învățământul preuniversitar (fișa A, fișa B și angajamentul) sunt, de asemenea, publicate atașat (secțiunea Materiale informative).

Materiale informative:

PDF. Anexa 1 metodologie evaluare - Fisa A
PDF. Anexa 2 metodologie evaluare - Fisa B
PDF. Anexa 3 metodologie evaluare - Angajament

Cadru normativ:

PDF. ordin 3.103/2019 regim manuale școlare
PDF. anexa 1 ordin 3.103/2019: metodologie evaluare calitate manuale școlare
PDF. anexa 2 ordin 3.103/2019: metodologie asigurare și gestionare manuale școlare
PDF. anexa 3 ordin 3.103/2019: metodologie achiziție manuale școlare